Vítejte na 17. srazu ICCCR 2024. Po čtyřech dlouhých letech čekání jsme překonali překážky způsobené COVID-19, bohužel i probíhající invazi na Ukrajinu, vysokou inflaci a další, někdy nepochopitelné, napětí spojené s naším každodenním životem.
Připravili jsme pro vás bohatý a pestrý program, mj: výstavy klubů Citroën, každodenní aktivity pro děti i dospělé, místní rallye a koncerty od vážné hudby přes jazz až po rock, pro obyvatele pak průvod na Filadelfském bulváru spojený s concours d'élégance a výstavou na Starém náměstí. Kromě toho si budete moci na bleším trhu koupit různé výrobky z Evropy, ochutnat jídla z různých kuchyní a samozřejmě obdivovat vozy Citroën z různých epoch.
Majitelé vozů Citroën si jistě zamilují toruňské Staré Město, zapsané na seznamu UNESCO, a budou mít možnost hledat a nakupovat vzácné díly pro své vozy ve městě setkávání, které se nachází 3 km od centra města. Samozřejmě si budou téměř donekonečna povídat o autech a technických záležitostech Citroënu s přáteli, kteří přijedou nejen z Evropy - máme posádky z Martiniku, Nového Zélandu, USA.
Ať vám vozy Citroën, jejich pozitivní majitelé a motto značky „Créative Technologie“ poskytnou spoustu radosti a oddech od tsunami negativních emocí, které se na nás valí ze všech stran.
Jaké jsou nevýhody výměny jen jedné pneumatiky
Máte defekt a laškujete s myšlenkou, že si koupíte jen jednu novou pneumatiku? Pokud není jako nová, nedělejte to. Pro pár stovek ohrožujete sebe i ostatní a v závěru vlastně ani neušetříte. Vysvětlíme vám proč.
Proč se musí měnit celý pár
Kdy lze vyměnit jen jednu pneu
Jestli jste jedním ze „šťastlivců“, kterým se podařilo odrovnat pneumatiku pár dní či týdnů po nákupu nové sady, kdy jste na nich ještě takřka nic nenajezdili. Pak patříte mezi mizivé procento těch, jimž lze s klidným srdcem doporučit nákup a výměnu pouze jedné pneumatiky na nápravě, ale pořiďtě si stejný model, velikost a nejlépe i rok výroby, jako má druhá pneu v páru.
V jakých případech je potřeba vyměnit obě
U obutí, na němž už nějaký ten pátek jezdíte, je potřeba vyměnit obě pneu na nápravě. Nová guma v kombinaci s ojetou by způsobila nepředvídatelné chování vozidla. Pokud je v hloubce dezénu rozdíl větší než 3 mm, nákup jen jedné pneu ani nezvažujte. Vystavili byste se opravdu velkému riziku, protože každá pneumatika by kladla při brzdění jiný odpor a hrozilo by přetočení vozidla. A navíc se dostanete do bludného kruhu, kdy jedna pneumatika bude pořád v lepším stavu než ta druhá, což bude svádět k nákupu zase jen jednoho kusu.
Ne. Na trhu najdete i pneumatiky, které jsou vybaveny technologií, díky níž dojde k okamžitému zacelení dír až do velikost 5 mm, bez poklesu tlaku a poškození pneu, takže můžete pokračovat v jízdě a defekt si necháte opravit až v pneuservise.
Německý autoklub ADAC na základě testů zimních pneumatik zjistil, že chování obutí se rapidně mění i vlivem stáří. Nedoporučuje se mít pneumatiky v jednom páru s rozdílem větším než 3 roky. A proto raději sledujte i rok výroby, který najdete ve 12místném DOT kódu na bočnici. Jeho poslední 4 čísla symbolizují týden a rok výroby. 2519 vám říká, že pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2019. Myslete na svou bezpečnost a šetřete s rozumem tak, abyste nikoho zbytečně neohrožovali.
Dobrý den,
od 15.6. do 30.6. 2024 bude omezen provoz e-shopu
z důvodu čerpání dovolené.
Objednávky přijímáme a budou vyřízeny po tomto termínu.
Děkujeme za pochopení.
4. národní sraz Citroenu 2CV
Veškeré info facebook > ZDE
Info Martin Burget - tel: 725934646
PROGRAM:
Čtvrtek 13.6. 2024 15:00 - 22:00 REGISTRACE účastníků
15:00 -22:00 Volná zábava
Pátek 14. 6. 2024 08:00 -22:00 REGISTRACE účastníků
09:00- 20:00 Gelato Amore Telč (50% sleva na zmrzlinu)
09:00- 18:00 Hrad Roštejn (zvýhodněná cena vstupného)
10:00- 17:00 Telčský dům (10% sleva na vstup)
16:00-18:00 Výtvarné a pohybové aktivity pro děti
18:30-19:00 Oficiální ZAHÁJENÍ SRAZU a uvítací hudební
vystoupení Šárky a Martina Bernardových
19:00- 00:00 VELKÁ KACHNÍ TALKSHOW aneb, kachnou do cíle
Dakar Classic 2024, která bude o přestávkách
doplněna hudebním vystoupením manželů Bernardových
Sobota 15. 6. 2024
08:00- 10:00 REGISTRACE účastníků
10:00- 10:20 Instruktáž ke spanilé jízdě ve velkém párty stanu
10:30-11:00 Řazení na spanilou jízdu
11:00-12:00 SPANILÁ JÍZDA do Muzea autíček v Přísece
12:00-15:00 MUZEUM AUTÍČEK Zámek Příseka (33% sleva na vstup)
a orientační soutěž při zpáteční cestě do kempu
12:00-15:00 REGISTRACE účastníků
15:00-17:00 Profesionální MALOVÁNÍ NA OBLIČEJ, pro dětské účastníky setkání
(s platnou srazovou páskou na ruce) od paní Míly Navrkalové
z kosmetického salonu „Na křídlech radosti“
15:00 -18:00 SOUTĚŽE PRO DĚTI I DOSPĚLÉ
(všichni soutěžící musí mít na ruce platnou srazovou pásku)
17:45-18:00 STARTOVÁNÍ PROTOTYPU Citroenu M35 s Wankelovým motorem
18:30-19:00 ODMĚNA PRO VŠECHNY DĚTI, které se zúčastnily soutěží
a ocenění tří malých umělců ve třech věkových kategoriích
19:00 -20:00 Losování TOMBOLY a vjezdových lístků
20:00 -00:00 HUDEBNÍ VEČER s Duo Alex
Neděle 16. 6. 2024
10:00 - 10:30 VYHLÁŠENÍ orientační soutěže, MISS DUCK
a sobotních SOUTĚŽÍ PRO DOSPĚLÉ
10:30 - 11:00 ROZLOUČENÍ a ukončení setkání
Změna programu vyhrazena
Připravili jsme pro vás k nahlédnutí tabulku s kody motorů.
Slouží pro jednoduchou orientaci při identifikaci ročníků
vašich Citroenů 2CV, AK, Dyane, AMI, a Mehari
Denní svícení, příliš dlouho sepnutý spínač světel a silnější žárovky, způsobují vyhřívání kontaktů uvnitř přepínače a jeho destrukci a nefunkčnost.
Nedavno jsem při jízdě do práce ucítil lehký smrad elektriky a hned jsem začal hledat co se děje. po chvilce hledání sáhnu na přepínač a on horký. ruku jsem na něm ještě udržel.
Doporučujeme jednoduchou úpravu. Přidat dopředu na rampu světel jedno silové relé, natáhnout jeden silový kabel a ulehčit tak přepínači při zapnutých klopených světlech.
Vyhovujeme častým dotazům kolik je správná výška vozu a přikládáme schema:
Dne 9.3.2024 v sobotu od 9:00 do cca 13.00 budeme pokračovat 3. lekcí školení techniky 2CV.
Na začátek zopakujeme: údržba před startem do letní sezony.
Co vše překontrolovat a namazat než vyrazíte po zimní přestávce
Hlavní téma je kontrola a nastavení karburátoru.
Elektronické zapalování.
Nastavení předstihu a odtrhu.
Cena podle počtu účastníků. /cca 200,- Kč/
Připravte si dotazy a témata.
Je nutné se předem zaregistrovat e-mailem.
tomas.nerudak@seznam.cz
nebo na tel: 603802623
Dne 10.2. 2024 od 9:00 do cca 14:00 budeme pokračovat 2. lekcí školení techniky 2CV.
Cena podle počtu účastníků. /cca 200,- Kč/
Je nutné se předem zaregistrovat e-mailem.
tomas.nerudak@seznam.cz
nebo na tel: 603802623
Připravte si dotazy a témata.
Cílové podium týmu @CzechSamurais,
Barbora Holická - Lucie Engova
Citroen 2CV - DUCKAR
63 misto - classic
19.1.2024
Podium
Celkové pořadí 63 - GRATULUJEME!!!
Dakar 2024 Finish Podium Citroen 2CV - VIDEO
16.1.2024 Stage 9: Celková ujetá vzdálenost: 639 km
63 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 4181 |
15.1.2024 Stage 8: Celková ujetá vzdálenost: 678 km
43 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 2235 |
14.1.2024 Stage 7: Celková ujetá vzdálenost: 873 km
Pořadí:
11-12.1.2024 Stage 6: Celková ujetá vzdálenost: 835 km
Pořadí:
53 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 5000 |
10.1.2024 Stage 5: Celková ujetá vzdálenost: 645 km
Edit: Pořadí
64 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 2282 |
>> 712 >> pokračují v soutěži, přestože měli peripetie s průjezdem dunami. Pořadí neznámé, ZDE JE VIDEO
9.1.2024 Stage 4: Celková ujetá vzdálenost: 631 km
8.1.2024 Stage 3: Celková ujetá vzdálenost: 733 km
7.1.2024 Stage 2: Celková ujetá vzdálenost: 655 km
6.1.2024 Stage 1: Celková ujetá vzdálenost: 541 km
pořadí: ztráta sek.
74 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 7558 |
5.1.2024 Prolog: Celková ujetá vzdálenost: 157 km
33 | 712 |
(cze) BARBORA HOLICKA
|
CZECH SAMURAIS | 31 |
-----------
Sledujte s námi Dakar 2024 - Citroen 2CV DUCKAR
Níže v odkazu přejdete na YouTube kanál Czech Samurais - Dakar.
Jsou tam krátká videa z Dakaru 2024.
DUCKAR již převezla jeho pilotka Barbora Holická na přejímky do Barcelony.
Jak to tam vypadalo, přiblíží krátké video na YouTube (8:36 min)
Dne 9.12. 2023 v sobotu od 9:00 do cca 14:00 zahajujeme tradiční zimní školení techniky 2CV. Cena podle počtu účastníků. /cca 200,- Kč/
Je nutné se předem zaregistrovat e-mailem
tomas.nerudak@seznam.cz
nebo na tel: 603802623
Připravte si dotazy a témata.
Tuto sobotu uplyne 75 let od odhalení prvního 2cv na autosalonu v Paříži. Vůz v roce 1948 přilákal spoustu veřejnosti. Vtipné je, že ne všichni novináři byli nadšeni. Psalo se, že vůz je "hrubý omyl" a byl přirovnáván k plechovce. Přesto se na nový Deux Chevaux stála dlouhá fronta a dnes je již 75 let "art de vivre" pro mnoho nadšenců 2cv.
Správné huštění pneumatik je pro komfort a bezpečnost jízdy velmi zásadní.
Kontrolu tlaku pneumatik doporučujeme provádět v pravidelných intervalech, nejdéle však 1x měsíčně.
Tlak se také mění v závislosti na počasí, obecně se dá říci, že v chladném počasí klesá a v horku stoupá.
Také před každou delší jízdou, např. dovolenou, si rozhodně zkontrolujte správný tlak.
V žádném případě nesmí docházet k přehušťování, na to si dávejte pozor.
Při přehuštění trpí zavěšení kol, ložiska a celkově celá karoserie.
Na obrázkách jsou vyobrazeny správné tlaky pro nejrozšířenější rozměry používané na našich Citroenech 2CV.
A to v rozměrech 125 x 15X a 135 x 15X.
Citroën model Ami 6 uvedl na trh 24. dubna 1961 s cílem rozšířit svou nabídku, kterou tehdy tvořily především vozy 2CV a DS. Citroën chtěl zaplnit prázdno mezi oblíbenou „kachnou“ 2CV, která byla na trhu od roku 1948, a luxusním modelem DS, jenž se představil na pařížském autosalonu v roce 1955. Proto přišel s vozem Ami 6, který byl dílem firemního designéra Flaminia Bertoniho. Ten stál i při zrodu vozů Traction Avant, 2CV a DS.
Velkou zvláštností tohoto tříprostorového sedanu je jeho nenapodobitelný styl s negativním sklonem zadního okna. Hlavní cílovou skupinou vozu Ami 6 byly moderní ženy, na které se nabídka obracela přednostně, se sloganem „Pro vás, paní“. Citroën Ami 6 se setkal s velkým obchodním úspěchem. Společně s verzí kombi, která se na trhu objevila v září 1964, se ho do okamžiku, kdy jej nahradil Ami 8, prodalo 1 039 384 kusů. V roce 1966 byl Ami 6 dokonce nejprodávanějším autem na francouzském trhu.
Ami 6, postavený na podvozku vozu Citroën 2CV, využíval slavný vzduchem chlazený dvouválec o objemu 602 cm3 s výkonem až 22 k. Ten se neustále vyvíjel a skončil na 35 k. Spotřeba motoru, spojeného se čtyřrychlostní převodovkou, byla 6 l/100 km a maximální rychlost dosahovala 105 km/hod.
Dobový tisk jednotně chválil odvážný, snadno rozeznatelný styl, jízdní stabilitu a vysokou úroveň komfortu v bohatě vybaveném interiéru.
Verze kombi nabízela již při uvedení na trh kapacitu zavazadlového prostoru, která byla pro tak kompaktní osobní vůz zcela nezvyklá (320 kg užitečného zatížení při délce 396 cm). Na konci kariéry modelu Ami 6 se v roce 1967 objevila verze Club, pro kterou byly charakteristické 4 kulaté přední světlomety.
Citroën Ami 6 byl rovněž prvním vozem vyráběným v továrně v Rennes-La-Janais, která se později stala jedním z hlavních výrobních závodů značky. Jejími montážními linkami prošla od slavnostního zahájení výroby řada vozů značky Citroën – Ami 6, Ami 8, GS/GSA, Visa, BX, XM, Xantia, Xsara, C5 a C6.
Článek je převzat z Oldtimer magazínu,
Pozvánka
na 24. Medzinárodný zraz Citroën 2cv club Slovakia
Areál Zdravia Rozálka 01.09 - 03.09. 2023
Vážení priatelia, nech sa páčí, ponúkam základné informácie ku zrazu:
štartovné za posádku 20,-€
ubytovanie v Areály Zdravia Rozálka Pezinok
N 48.29622° E 17. 2 5 5 2 5°
cena za ubytovanie osoba/noc 36€,
/v cene sú raňajky formou bufetových stolov/
miestny poplatok 1€ / noc pre zabezpečeníe ubytovanía a večerí je nutná závazná rezervácia mailom na adrese klubu 2cv2club@gmail.com
najneskor do 28.07.2023 !!!
parkovaníe vozidiel účastníkov bude na parkovísku v areály. pes / mačka 12€ / noc
v prípade záujmu vám viac Informácií poskytnem na tel; +421 950 333 013,
Na konci mailu najdete jedálny lístok /polopenzía/ večerí na piatok a sobotu.
Cena je 15,90
Stačí nahlásit' záujem, vyberať z jedál si budete na mieste.
/v ceneje hlavnéjedlo s polievkou, alebo dezertom, podla aktuálnej ponuky.
Teším sa na stretnutie - Daniel Dušánek - predseda C2cvcs
piatok 01.09. |
od 16.00 |
príjazd účastníkov, ubytovanie |
|
18.30 - 21.00 |
večera polopenzia** |
|
- 24.00 |
volná zábava |
sobota 02.09. |
8.00 - ^9.00 |
raňajky |
|
^9.30 - 10.15 |
presun v kolóne na horský přechod Baba |
|
10.30 - 11.30 |
občerstvenie |
|
11.30 - 12.00 |
presun v kolóne na obed |
|
12.00 - 13.30 |
obed |
|
13.30 - 14.00 |
presun v kolóne |
|
14.00 - 15.00 |
vystavenie vozidiel a návšteva expozície múzea |
|
15.30 |
Individuálny presun do Areálu Rozálka volná zábava / súťaže |
|
18.30 - 21.00 |
večera polopenzia** |
|
21.00 - 24.00 |
spoločenský večer / vyhodnotenie, tombola, volná zábava... |
v nedela 03.09. |
7.30 - _9.00 |
raňajky rozchod účastníkov
|
A" na tomto střetnutí vyhodnotíme najzaujimavejšiu fotografiu zrazu na tému 2cv.
Prosím fotografie neposielajte, přineste ich zo sebou /1 na posádku
Oceníme aj najvzdialenejšieho účastníka a vozidlo zrazu
Pre deti bude v sobotu po návrate do areálu k dispozícii o.i.koník s asistentom
Objednávky samozřejmně přijímáme, odbavení dle možností.
Děkuji za trpělivost, váš e-shop.
Pozvánka na sraz přátel 2CV
Která se koná ve dnech 15 - 18.6.2023
Adresa: Chotěvice 326, 543 76 Chotěvice
Kontakt na organizátora:
Tomáš Neruda tel. 603802623
email: tomas.nerudak@seznam.cz
---
2CV RAID 2023. Autovýlet do Východních Čech je naplánován! Termín startu této vynikající stmelovací a poznávací akce, která byla v předchozích letech několikrát ozkoušena je naplánován na sobotu 10.6. v Kutné Hoře a cíl 15.6.2023 v Chotěvicích u Trutnova. Na každý den je naplánována krátká trasa na přesun s programem. Určitá část posádek jede celou trasu. Komu nevyhovuje celá trasa a chce se připojit alespoň na chvilku, není problém. Zašleme Vám itinerář do e-mailu. Stačí se pouze zaregistrovat na emailu tomas.nerudak@seznam.cz
Od roku 2019 nahrazuje součastný Natural 95 palivo E10, které obsahuje 10% etanolu. Zde je popis vlivu nového paliva na naše „ staré“ motory a drobný návod, jak předejít škodám.
Benzín Natural 95 obsahuje 5% biosložky. Konkrétně lihu - etanolu. Proto se toto palivo také označuje jako E5. Pět procent lihu je však dostatečné množství k tomu, aby nastaly problémy např. při dlouhodobé odstávce.
Jenže Evropská hospodářská komise tlačí na to, aby do roku 2020 klesl podíl emisí CO2 vzniklých při spalování automobilových paliv o šest procent.
Toho se dá dosáhnout zaváděním paliv s nižší uhlíkovou stopou, jako LPG a CNG. Jenže podíl těchto paliv v dopravě je stále nízký. Proto musí dojít ke zvýšení obsahu lihu v benzínu z pěti na deset procent. Líh je navíc dražší než benzín. Takže za palivo, které vlastně nikdo nechce, zaplatíme více. Přičemž stávající problémy se ještě znásobí.
Asi největší problém je voda. Líh je se velmi dobře mísí s vodou. Což je na jednu stranu dobře, protože dokáže, do jisté míry, vyřešit problémy s kondenzační vodou v nádrži. Kdysi hojně používaný Velfobin nebyl nic jiného než bezvodý líh. Potíž je v tom, že zatímco v případě Velfobinu jste měli záruku určité kvality, v případě lihu v benzínu nikdy nevíte, kolik vlhkosti navázal cestou k vám. Tedy při dopravě a skladování.
A pak se může stát, že voda z paliva „vypadne“. Příčinou je chemický paradox lihobenzinové směsi, jelikož křivka podílu lihu a schopnosti rozpustit vodu není lineární. Pokud např. směs s deseti procenty lihu pojme litr vody, pak směs s pěti procenty nedokáže rozpustit půl litru, ale mnohem méně. Největší nebezpečí tak hrozí, když paradoxně, natankujete do nádrže s lihobenzínem čistý benzín. Když chcete na jaře udělat motorce dobře, pak dotankovat nádrž stovkovým benzínem není nejlepší nápad.
Jestliže se v nádrži při dlouhé odstávce vysráží voda a líh už ji nedokáže pojmout, vypadne z benzínu celý. Pak místo pár kuliček vody vespod nádrže máme náhle silnou vrstvu vody s lihem a nad ní čistý benzín. Toto může být příčina, proč nejde motor po odstávce nastartovat.
V tomto ohledu je nejbezpečnější před zimou postupně přejít na 98/100 oktanový benzín, který líh neobsahuje.
Kromě vázané vody se však líh v benzínu projeví také v dalších oblastech:
Hustota paliva – líh má vyšší hustotu než benzín. Jde však o maximální hodnotu stanovenou normou a ta se s plánovaným vyšším podílem lihu nijak nezměnila. Takže rafinerie musí udělat základní benzín lehčí, aby se do normy vešla.
Tlak par – Hodnota důležitá pro studené starty. Udává ochotu paliva odpařit se. Líh ji má citelně nižší. Ale pro výrobce opět platí povinnost vybalancovat palivo tak, aby vyšší přídavek lihu neměl negativní vliv a norma zůstala dodržena.
Oktanové číslo (RON) – Líh má vyšší oktanové číslo než benzín. Bohužel, stále zůstává v platnosti požadavek na minimální oktanové číslo 95. Lze tedy předpokládat, že rafinerie „ošidí“ oktanové číslo základního benzinu tak, aby minimálních 95 oktanů dosáhl až po přidání lihu. Alespoň při zavádění E5 tomu tak bylo.
Co tahle zkratka znamená? RON (Research Octane Number) je určeno spalováním v testovacím motoru s variabilním kompresním poměrem a porovnáním výsledků se směsí iso-octanu a n-heptanu.
Existuje však také MON (Motor Octane Number). Jedná se o jiný způsob určení oktanového čísla. MON se měří při 900 ot./min. (na rozdíl od 600 ot./min. u RON). Pro testování se používá obdobný typ motoru jako pro RON, ale s vyhřívanou přípravou směsi a proměnným předstihem, což klade větší nároky na odolnost paliva vůči klepání. V závislosti na složení paliva je MON obvykle o 8 až 12 jednotek menší než RON.
Energie v litru paliva – líh obsahuje 34,8% kyslíku, který při spalování neuvolní žádnou energii. V každém litru E10 tak získáte o 3,34% méně energie, než kdyby benzín líh neobsahoval vůbec.
Cena energetické rovnosti – teoretická cena lihobenzinové směsi vypočtené tak, abyste za své peníze získali stejné množství energie. Zatímco benzín zcela bez lihu by mohl být o padesátník dražší než teď, E10 by mělo být od padesátník levnější, abyste za stejné peníze dostali stejné množství energie. Skutečnost bude opačná. Přídavek lihu nejspíše benzín zdraží. Proděláme tak dvakrát. Na menším obsahu energie i vyšší ceně.
Ačkoli se přídavek lihu do benzínu jeví jako zlo moderní doby, není tomu tak. Na lihobenzinovou směs, tzv. Dynakol, se jezdilo už za první republiky. Důvody byly, jak jinak, politické. První republika se jednak vyznačovala značnou nadprodukcí potravin, což byl problém hlavně zemědělsky orientovaného Slovenska a za druhé, po rozpadu Rakousko-Uherska zde zůstal obrovský počet lihovarů, který původně zásoboval celé mocnářství. Malá země však nebyla schopna takovou produkci vypít. Proto se politikům jako nejlepší nápad jevilo líh spálit v autech.
Motoristům se to pochopitelně nelíbilo. Na dobových karburátorech nebyl problém nastavit vyšší směšovací poměr, ale zůstával problém, jak vykompenzovat nižší tlak par u lihu. V jednoduchých karburátorech se Dynakol odmítal odpařovat, studené starty byly problematické a vozy výrazně kouřily. U dvoutaktů způsoboval líh nižší mazivost, takže se muselo přidávat více oleje.
V itineráři, který Karlu Čapkovi pro jeho cestu Škodou Rapid do Alp připravil český Autoklub, pak byla jasná instrukce: „Tankujte až v Rakousku, zdejší palivo je kvalitnější!“.
Stejně tak se nejedná o vynález Evropské unie. Snad vyjma Asie je tlak na zavádění biopaliv napříč celým světem. Jen se to prodává pod jinou značkou. Např. v USA se tomu místo „snižování produkce CO2“ říká „energetická nezávislost“. Co víc, v USA se začíná distribuovat E15. V Austrálii se od roku 2015 prodává výhradně E10 a jiný benzín je k dostání jen na velmi malém počtu pump.
Etanol v praxi
V případě vysoké nasycenosti vodou působí korozi nejen palivového systému, ale také právě té vaší krásné, ocelové palivové nádrže. Pokud máte plastovou nádrž a myslíte si, že jste v pohodě, nemusí to být tak docela pravda. Některé plasty na starších vozidlech mohou působením etanolu křehnout, nehledě na gumové hadice, membrány nebo těsnění. Pokud nejsou vyrobeny s odolností proti etanolu, křehnou úplně stejně.
Při spalování lihobenzinových směsí mají největší problém karburátory. Ty z principu mají směšovací poměr nastaven pevně a nedokáží zareagovat na palivo s nižší výhřevností. Proto, aby se do stejného množství vzduchu dostalo více paliva, bude potřeba seřídit bohatost směsi. Problém je, že podle normy smí být v benzínu 0 – 10% lihu. Obsah lihu tedy nebude konstantní. Řešení je jednoduché. Karburátor nastavit na chudší směs (10% lihu). S bohatší směsí nemají karburátorové motory problém. Pouze z výfuku půjde víc oxidu uhličitého a nespálených uhlovodíků. Jestliže vám to připadá jako nesmysl, máte pravdu. Perfektní výměna ve stylu EU - jedovaté plyny místo neškodného CO2. Ale Brusel určitě řešení tohoto problému najde. Např. stará auta zakáže úplně.
Ale ani motory se vstřikováním nejsou v pohodě. Řídící jednotka by sice podle údajů z lambda sondy měla umět vyšší obsah kyslíku vykompenzovat, ale to se většinou děje jen v úzkém pásmu a v nižších otáčkách. Řidící jednotky jsou navíc často z výroby nastaveny na co nejchudší směs, aby plnily emisní předpisy. S vyšším podílem kyslíku ve směsi si již nejsou schopny poradit a směs je pak chudá. Dlouhodobá jízda na chudou směs motoru rozhodně neprospívá. Ostatně jsou země, kde se již na E10 nějakou dobu jezdí a jsou tedy k dispozici konkrétní zkušenosti.
Svým způsobem, 5% alkoholu je ještě snesitelných, ale i tak vyžaduje určitá opatření:
Navzdory výše uvedeným radám však smutnou pravdou zůstává, že nejlepší benzín do motoru je ten bez lihu. Když se podíváte do návodu k obsluze, často zjistíte, že pro váš automobil výrobce lihobenzinovou směs vůbec nedoporučuje
Prostor ke vzdoru není příliš velký. Podvolit se a zkusit negativní vlastnosti alkoholu potlačit aditivy, nejezdit vůbec nebo kupovat dražší 98+ benzín bez etanolu. Dokud je. Protože v některých zemích se chystají 5% alkoholu přidávat i do nich. Další komplikací je dostupnost benzinek, kde 98+ benzín pořídíte. Tyhle benzínky bývají především na hlavních tazích, dálnicích a ve větších městech.
Ekologický dopad celé této šarády nemá smysl komentovat. Je sice pravda, že při spalování lihu se uvolní méně CO2 než při spalování benzinu. Uhlíková stopa při započtení energie vynaložené na jeho výrobu je však silně negativní. A to nejsou započteny další externality, jako nevratné škody na životním prostředí způsobené erozí a vyčerpáním půdy v monokulturách pěstovaných pro energetické účely. Jenže se v tom točí nezanedbatelné peníze. A pokud jde o zisk, jdou okolky stranou.
Článek je po úpravách převzatý z internetu.