Jaké jsou nevýhody výměny jen jedné pneumatiky
Máte defekt a laškujete s myšlenkou, že si koupíte jen jednu novou pneumatiku? Pokud není jako nová, nedělejte to. Pro pár stovek ohrožujete sebe i ostatní a v závěru vlastně ani neušetříte. Vysvětlíme vám proč.
Proč se musí měnit celý pár
Kdy lze vyměnit jen jednu pneu
Jestli jste jedním ze „šťastlivců“, kterým se podařilo odrovnat pneumatiku pár dní či týdnů po nákupu nové sady, kdy jste na nich ještě takřka nic nenajezdili. Pak patříte mezi mizivé procento těch, jimž lze s klidným srdcem doporučit nákup a výměnu pouze jedné pneumatiky na nápravě, ale pořiďtě si stejný model, velikost a nejlépe i rok výroby, jako má druhá pneu v páru.
V jakých případech je potřeba vyměnit obě
U obutí, na němž už nějaký ten pátek jezdíte, je potřeba vyměnit obě pneu na nápravě. Nová guma v kombinaci s ojetou by způsobila nepředvídatelné chování vozidla. Pokud je v hloubce dezénu rozdíl větší než 3 mm, nákup jen jedné pneu ani nezvažujte. Vystavili byste se opravdu velkému riziku, protože každá pneumatika by kladla při brzdění jiný odpor a hrozilo by přetočení vozidla. A navíc se dostanete do bludného kruhu, kdy jedna pneumatika bude pořád v lepším stavu než ta druhá, což bude svádět k nákupu zase jen jednoho kusu.
Ne. Na trhu najdete i pneumatiky, které jsou vybaveny technologií, díky níž dojde k okamžitému zacelení dír až do velikost 5 mm, bez poklesu tlaku a poškození pneu, takže můžete pokračovat v jízdě a defekt si necháte opravit až v pneuservise.
Německý autoklub ADAC na základě testů zimních pneumatik zjistil, že chování obutí se rapidně mění i vlivem stáří. Nedoporučuje se mít pneumatiky v jednom páru s rozdílem větším než 3 roky. A proto raději sledujte i rok výroby, který najdete ve 12místném DOT kódu na bočnici. Jeho poslední 4 čísla symbolizují týden a rok výroby. 2519 vám říká, že pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2019. Myslete na svou bezpečnost a šetřete s rozumem tak, abyste nikoho zbytečně neohrožovali.