Přihlásit | Registrace

AKTUALITY - ROZHOVORY - SRAZY - ZAJÍMAVOSTI  | NERUDA SERVIS Shop Jesenice

Nákupní košík
Celkem položek:
Košík
 
AUTOBAZAR NERUDA

AUTOSERVIS NERUDA

 

2CV CLUB

SETKÁNÍ STOLETÍ

SVĚTOVÝ SRAZ 2019

Vyhledávání
 
 

Pozvánka na sraz: 14. - 16. 6. 2019 2. národní sraz 2CV

Druhý národní sraz 2CV v ČR!

 
 
 
 
 

Srazy v ČR a zahraničí pro rok 2019 - Vyberte si ten svůj!

Poskytujeme vám ucelený přehled srazů které se uskuteční tento rok.

 

 

 
 
 
 
 

Školení techniky 2CV - 5. letošní kurz - 23. 3. 2019

Opět zdravím majitele ĆVéček, kteří se chtějí zúčastnit, pro letošní zimu, závěrečné lekce.

V sobotu 23.3. 2019 v 9.00 hodin a končí cca v 13.00 hod.

Hlavní téma:

Seřízení motoru – předstih a odstředivý regulátor

Nastavení čepů řízení a jejich kontrola.

Znovu detailně karburátor, jak vyladit a co vylepšit.

 Účast potvrďte vždy emailem.

 Buďte alespoň trochu připraveni a usnadníte si cestování s Vaším 2CV. 

 Za 2CV Team Tomáš Neruda

Dotazy ke kurzu 603 802 623

 
 
 
 
 

Doporučujeme: přepínač světel se vypaluje

Denní svícení, příliš dlouho sepnutý spínač světel a silnější žárovky, způsobují vyhřívání kontaktů uvnitř přepínače a jeho destrukci a nefunkčnost.

Nedavno jsem při jízdě do práce ucítil lehký smrad elektriky a hned jsem začal hledat co se děje. po chvilce hledání sáhnu na přepínač a on horký. ruku jsem na něm ještě udržel.

Doporučujeme jednoduchou úpravu. Přidat dopředu na rampu světel jedno silové relé, natáhnout jeden silový kabel a ulehčit tak přepínači při zapnutých klopených světlech.

 

2CV světlo

 
 
 
 
 

Katalog Rétromobile

KATALOG RÉTROMOBILE

U příležitosti stého výročí založení vydává Citroën speciální sběratelský katalog s vybranými 30 vozy zastupujícími 100 let historie značky.
Výborná příležitost, jak si udělat nádhernou cestu v čase! Užijte si čtení…
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

Vývoj loga s dvojitým šípem

Traduje se, že André Citroën osobně nakreslil symbol dvojitého šípu odvozeného ze vzoru šípovitého spirálovitého ozubení stromečkového tvaru „kostí páteře ze slanečka.“ Stal se navždy logem značky Citroën.

Ozubené kolo Citroen

 První provedení mělo modré čáry ohraničené žlutě a obkroužené oválem. Roku 1919 přesměrovala společnost hlavní aktivity na výrobu automobilů, které vozily stejné logo. Počátkem třicátých let se objevily nové čtyř a šestiválcové motory (v modelech 8CV, 10CV a 15CV se samonosnými karosériemi), jejichž jednou z charakteristik bylo plovoucí uložení motoru, (licence Chrysler), nepřenášející vibrace pohonné jednotky do karosérie. Tuto skutečnost reflektoval i dvojitý šíp doplněný o plující labuť. Stejné logo se objevilo také na prospektech Citroënů 1,4 litru z německé filiálky v Kolíně nad Rýnem. V lednu 1933 se ponejprv vyskytl dvojitý šíp v podobě pásků přes masky chladičů, posledních modelů typové řady Rosalie. Designér neortodoxních typů DS / ID, Flaminio Bertoni, musel redukovat logo na pouhý pár zmenšených šípů, neboť přídě automobilů neměly klasické masky chladiče. Klasický ohraničující ovál se postupně vytrácel. Původní modro-žluté schéma bylo změněno na červeno-bílo-černé až roku 1985. Poslední významná obměna loga se odehrála roku 2009. Plastická podoba designu dvojitého šípu vyjadřuje technologický pokrok a lépe se hodí k složitě tvarovaným karosériím moderních automobilů.

Loga Citroen

 
 
 
 
 

Školení techniky 2CV - 2. letošní kurz - 16. 2. 2019

Dne 16.2. 2019  od 9:00 do cca 13:00 budeme pokračovat 2. letošní lekcí školení techniky 2CV. Cena podle počtu účastníků. /cca 200,- Kč/

Je nutné se předem zaregistrovat e-mailem. Připravte si dotazy a témata.

 
 
 
 
 

Přidávat do benzinu pro vozidla Citroen 2CV aditiva nebo ne?

Přidávat do benzinu pro vozidla Citroen 2CV aditiva nebo ne? 

Je jisté, že motory, které mají kód A06/644 a 664 jsou postaveny výhradně pro benzin bez olova.

Takže u těchto motorů náhradu olova nepoužívejte. Je to zcela zbytečné.

U motorů starších je to diskutabilní, ale motor s typovým číslem A06/635,

který byl postaven na benzin olovnatý, je ve skutečnosti konstrukčně stejný

jako motory na bezolovnaté benziny a je dostatečně vyzkoušeno, že tento motor na bezolovnatý benzín funguje i bez aditiva. 

Pak zbývají ty ostatní, staré typy motorů, kterých je poměrně málo a jsou i málo používané.

Není tedy důvod tam trochu olova pro klid duše přidat.

 
 
 
 
 

SETKÁNÍ STOLETÍ - 19.–21. července 2019 La Ferté-Vidame

 TISKOVÁ ZPRÁVA

Toucy, 14. srpna 2018

 SETKÁNÍ STOLETÍ

 

-          Značka Citroën se zrodila dne 4. června 1919, kdy oficiálně představila vůz Type A. V roce 2019 společnost Automobiles Citroën oficiálně oslaví 100. výročí značky, a to různými akcemi v průběhu celého roku. Bude to také příležitost shromáždit zákazníky, sběratele a nadšence v rámci speciální akce: SETKÁNÍ STOLETÍ.

-          Tuto akci organizuje sdružení „Amicale Citroën & DS France*“ v partnerství s asociací „Aventure Peugeot Citroën DS**“ a s aktivní podporou společnosti Automobiles Citroën. Všichni fanoušci značky Citroën se tak sejdou v určené chvíli na jediném místě.

-          Setkání století proběhne v La Ferté-Vidame v departementu Eure-et-Loir, což je pro značku Citroën historické místo, jehož poloha jihozápadně od Paříže je navíc pro řadu francouzských i zahraničních účastníků velmi výhodná z hlediska logistiky.

-          Termín konání Setkání století, který je třeba si zapsat do diáře, je 19.–21. července 2019.

-          Podmínky účasti a registrace na Setkání století jsou již nyní zveřejněny na stránce http://www.citroencc.com, cílem je shromáždit co největší počet vozů Citroën jakéhokoliv typu a stáří.

 

Setkání století“ je oficiální součástí programu oslav Citroën 2019. „Setkání musí odpovídat ambicím, které by pro oslavu 100 let své značky býval měl André Citroën,“ uvedl Alain Thuret, předseda sdružení Amicale Citroën a DS France. Tisíce či dokonce milióny fanoušků značky Citroën byly vždy nadšené ze zaujetí značky pro inovace a kreativní technologii a obdivovaly pokrok značky Citroën v odvětví automobilového mobility. Značka toto setkání století, na němž se budou moci všichni potkat, plně podporuje, a to právě proto, aby jim poděkovala za jejich nadšení.

 

Pro realizaci akce bylo zvoleno sdružení „Amicale Citroën & DS France“, které vytvořilo pro tuto příležitost orgán „Célébration Centenaire Citroën“, jenž je pověřený přípravou akce za aktivní podpory asociace „Aventure Peugeot Citroën DS“. Jeho práce zahrnuje program, organizaci, financování, komunikaci a realizaci.

 

Projekt byl inicializován 9. června 2015, kdy ho sdružení „Amicale Citroën & DS France“ schválilo, a v únoru 2016 oficiálně vznikl výbor „Commission 100 ans“. Reklama byla poprvé vysílána 13. srpna 2016 v rámci 16. setkání ICCCR *** pod heslem „Zapište si do kalendáře“. Ve Francii tuto akci propaguje „Amicale Citroën & DS France“, které sdružuje padesátku klubů fanoušků značky Citroën a více než 10 000 francouzských sběratelů, na mezinárodní úrovni zajišťuje propagaci asociace „Amicale Citroën Internationale“, která má ve svých řadách více než tisíc zahraničních klubů věnovaných značce Citroën a 70 000 sběratelů po celém světě.

 

La Ferté-Vidame: do této nenápadné obce v departementu Eure-et-Loir se Citroën v roce 1938 rozhodl umístit centrum pro vývoj a testování svých vozidel. Podnik v La Ferté-Vidame leží na ideálním místě v Evropě a znamená mnoho výhod z hlediska prostoru, pro sběratele a milovníky značky Citroën navíc nabízí i celou řadu historických konotací. Mezi obcí La Ferte-Vidame, testovacím centrem PSA, které leží v blízkosti místa konání akce, a departementem Eure-et-Loir vznikla navíc nejrůznější partnerství.

 

Výrobce a Amicale Citroën & DS France si rychle zamluvili termín 19.– 21. července 2019. Toto období uprostřed léta 2019 je příznivé pro dovolenou a rodinné cestování, díky čemuž se budou moci účastníci s vozem Citroën zaregistrovat v hojném počtu nebo budou moci strávit den s rodinou nebo přáteli v nádherném venkovském prostředí a prožít nezapomenutelný okamžik historie značky s dvojitými šípy ve znaku a dostat se na velkou rodinnou fotografii.

 

Podmínky registrace jsou nyní na internetu, na stránkách věnovaných akci „Setkání století“ http://citroencc.com/ ve francouzštině nebo http://citroencenturycelebration.com/ v angličtině.

 

I když jde velikostí o výjimečnou událost, bude to rovněž akce rodinného a zábavného charakteru, takže registrační poplatky zůstávají skromné: 100 EUR za vozidlo a 2 osoby na palubě po dobu tří dnů; sazby jsou platné pro všechny registrace do 12. listopadu 2018. Podrobné informace o dostupných možnostech lze také vyhledat na uvedené webové stránce, která obsahuje veškeré užitečné informace včetně nabídky ubytování v okolí, kempu, který bude zřízen speciálně pro tuto akci, dále program nebo seznam prodejců.

 

Stránka http://citroencc.com/ je koncipována jako „Responsive Design“ a zahrnuje elektronický prodej vstupenek. Je dvojjazyčná (francouzština – angličtina) pro společnou část a čtyřjazyčná pro registraci (F, GB, D a NL).

 

Fanoušci a sběratelé Citroën se tedy setkají 19.–21. července 2019 v zámeckém parku La Ferte Vidame!

 

(*) Amicale Citroën & DS France

(**) Aventure Peugeot Citroën DS je asociace, jejímž cílem je zachovat, rozvíjet, spravovat a propagovat dědictví značek skupiny PSA ve Francii a ve světě.

(***) ICCCR: International Citroën Car Club Rallye, mezinárodní setkání sběratelů vozů Citroën, které se koná průměrně jednou za 4 roky.

Otázky / Odpovědi

 

Kolik na této akci očekáváte účastníků?

Podle již realizovaných velkých akcí klubů značky Citroën, jako je ICCCR, „National 2CV“ či „World 2CV“, očekáváme účast asi 7 000 až 10 000 vozů Citroën všech typů a stáří, tedy 12 000 až 15 000 registrovaných účastníků, k nimž je nutné připočíst denní návštěvníky, kteří si přijdou tento historický okamžik prožít s rodinou nebo přáteli, což představuje zhruba 3 000 lidí denně.

 

Je tato akce určena jen pro Francii?

V žádném případě, je mezinárodní. Na základě již realizovaných velkých akcí klubů značky Citroën, jako je ICCCR, odhadujeme následující rozložení účastníků: 35 % Francouzů, 60 % Evropanů a 5 % účastníků z ostatních zemí světa.

 

Přijali jste potřebné kroky ke zvládnutí takového množství lidí a aut?

Na toto se zaměřujeme právě před akcí, začali jsme již v roce 2016. Ze zkušeností víme, že můžeme počítat s dobrovolníky z řad členů klubů, kteří se chtějí zapojit do projektu. V nejexponovanější době, tedy v průběhu tří dnů akce budeme mít k dispozici přibližně 450 dobrovolníků na místě, kteří budou zajišťovat zejména hladký příjezd účastníků a vozidel, parkování, zábavu a každodenní program.

 

Jaká jste přijali bezpečnostní opatření?

Bezpečnost lidí a majetku je pro nás prioritou a už na tom pracujeme. Samozřejmě dodržujeme veškeré povinnosti z hlediska bezpečnosti uložené zákonem a předpisy: mimo jiné bezpečnostní stan s lékaři odpovídající rozměrům akce, heliport, provoz vozů na místě, rychlá evakuace v případě potřeby. To vše se děje v součinnosti s našimi partnery (PSA Peugeot-Citroen, departement Eure-et-Loir, prefektura, obec La Ferté Vidame, policie). Místo konání akce bude zásobováno vodou, vybaveno požárními hydranty, záchytným parkovištěm s více vjezdy a výjezdy, z něhož bude možné během 30 minut evakuovat 5 000 vozů.

 

Jste si jisti, že máte dostatek hotelů nebo ubytovacích možností pro tolik lidí?

Akce se koná v regionu, kam přijíždí pravidelně mnoho turistů. Nedaleko od obce La Ferté Vidame fungují velkokapacitní zařízení (zábavní parky s ubytováním, rekreační středisko atd.). Zřídíme rovněž kemp s kapacitou 2500 míst, protože ze zkušenosti víme, že řada sběratelů vozů Citroën je také fanoušky kempování nebo spaní pod širákem, což je rovněž spojeno s historií jednoho z našich nejoblíbenějších modelů, vozu 2CV, který je symbolem jednoduchého způsobu života. V současné době má kemp 2 500 míst, ale v případě vyšší poptávky můžeme počet míst zvýšit. Všechna potřebná sanitární zařízení (sprchy, WC, přístup pro osoby se sníženou pohyblivostí) jsou připravena v dostatečném počtu. V regionu je rovněž mnoho možností ubytování u místních obyvatel či řada půvabných ubytovacích míst, která čekají na objevení.

 

 

Nejsou tři dny pro setkání málo?

Je to současně málo i hodně. Málo z hlediska nutné organizace před akcí, dlouho vzhledem k tomu, že většina klubových setkání se odehrává během 2 dnů. Nezapomínejme, že se setkání koná uprostřed léta, pro někoho to může to být začátek dovolené, pro jiného návrat. Každý si může podle potřeby a možností naplánovat letní cestování ve svém voze Citroën před nebo po Setkání století.

 

Dokáže zámecký park La Ferte-Vidame pojmout tolik vozidel?

Zámek Château de La Ferté-Vidame má souvislou plochu 60 ha s možným rozšířením o 20 ha. 35 ha bude vyhrazeno pro festival jeho program. Podle první studie lokality se odhaduje kapacita pozemku na 6 500 vozidel a v závislosti na počtu registrovaných vozidel budeme schopni zabrat další pozemek a kapacitu vozů navýšit.

 

Budou mít majitelé vozů možnost vyzkoušet si testovací trať PSA-La Ferté-Vidame?

Po dohodě s PSA Peugeot-Citroen budou moci sběratelé vozů Citroën vyzkoušet si část zkušebního okruhu testovacího centra PSA v délce přibližně 14 km, který bude k tomu speciálně upraven. Budou zde moci potkat veterány, ale také prototypy závodních vozů, autobusy nebo nákladní vozy Citroën. Je třeba poznamenat, že sběratelé za volantem svého veterána Citroën musí jet po zkušebním okruhu PSA-La-Ferté-Vidame pomalu.

 

Bude akce přínosná pro místní ekonomiku a cestovní ruch?

Na „Setkání století“ se během 3 dnů sejde 12 000 účastníků a 15 000 návštěvníků. Toto mezinárodní setkání bude mít velký vliv na obchodní a turistickou činnost celého kraje. Účastníci využijí své přítomnosti v regionu k tomu, aby zde strávili několik dní dovolené. Polovina účastníků bude kempovat přímo v parku, druhá polovina si zarezervuje hotely, penziony a hostinské pokoje u soukromníků. Lze předvídat velké ekonomické přínosy, účastníci využijí služeb restaurací, hotelů a penzionů, obchodů, čerpacích stanic, turistických míst, která tak mít z celého projektu prospěch. Do zajišťování služeb pro návštěvníky se zapojí rovněž pracovníci v oblasti cestovního ruchu, Úřad cestovního ruchu v oblasti Forêts du Perche, Rada departementu Eure-et-Loir, Společenství obcí oblasti Forêts du Perche.  Kromě toho si akce vyžádá mediální pokrytí: bude o ní informovat televize, rozhlas a tisk, takže půjde o propagaci cestovního ruchu celého regionu.

 

Jaké má sdružení Amicale Citroën & DS France zkušenosti s organizací akce takového rozsahu?

Amicale Citroën & DS France sdružuje naprostou většinu francouzských klubů značky Citroën, které již samy měly příležitost uspořádat několik významných akcí, jako jsou:

-          dvě akce (International Citroën Car Club Rallye) v roce 1978 v Chartres s 800 vozy a v roce 1995 v Clermont-Ferrand s 5000 vozy;

-          každoroční francouzská a světová setkání majitelů vozů 2 CV, které se účastní až 7 000 dvouválcových vozů Citroën a organizuje je sdružení Association des 2CV Clubs de France (A2CF) s více než 20letou tradicí; na základě těchto zkušeností a profesionality je sdružení A2CF prvotřídním dobrovolným organizátorem.

 

Sdružení Amicale Citroën & DS France vytvořilo pro tuto příležitost speciální orgán pověřený přípravou celého Setkání století. Dostal jméno „Célébration Centenaire Citroën“, jeho členy jsou kluby využívající zkušenosti získané při různých setkáních majitelů automobilů. Sdružení Amicale Citroën & DS France dalo za účelem organizace Setkání století dohromady všechny své zkušenosti. Kromě toho mu pomůže eventový profesionální odborník, jenž zajistí dodržování veškerých povinností uložených zákonem a předpisy pro organizaci hromadných akcí.

 

Jak zajistíte stravování?

Na „Setkání století“ se v průběhu 3 dnů sejde 12 000 účastníků a 15 000 návštěvníků. Na místě bude fungovat mnoho poskytovatelů stravování, ať už půjde o tradiční jídla v restauracích, stánky rychlého občerstvení či velmi oblíbené Food tracky. V sobotu večer se navíc bude konat slavnostní večeře (s povinnou předchozí registrací, viz web http://citroencc.com/). Nemluvě o všech místních restauracích, které se nacházejí v blízkosti zámeckého parku a které budou také hrát svou roli.

 

Jaká budou na místě sanitární zařízení?

Sanitární místa budou pro pohodlí našich účastníků a návštěvníků instalována v dostatečném počtu a rozložené po celém areálu. Jedná se o dočasná zařízení speciálně určená pro tento typ akcí. Po jejich odvozu nezůstane v místě žádný odpad.

 

Počítáte s prostorem pro opravu vozů v případě poruchy?

Pro běžné zásahy (výměna pneumatik a drobné opravy, které nevyžadují speciální nástroje) bude zřízen prostor pro opravy. V případě náročnějších zásahů se spojíme se sítí certifikovaných místních servisů Citroën nebo s místními opraváři. Společně s místními partnery dodržíme právní předpisy týkající se recyklace odpadu. Po likvidaci servisního prostoru nezůstane v areálu žádný odpad související s těmito zařízeními.

 

Říkáte, že budete během akce využívat dobrovolníky, můžete nám k tomu říct více?

Toto Setkání stoletíorganizují kluby pro kluby. Bez klubů by se tato akce prostě nekonala. Společně s téměř 450 dobrovolníky, kteří budou přímo v místě konání zajišťovat bezproblémový příjezd očekávaných několika tisíc vozů Citroën a 15 000 návštěvníků, apelujeme na ochotu dalších, kteří by nám chtěli pomoci tuto akci zvládnout. Ze zkušenosti víme, že můžeme počítat s členy jednotlivých klubů značky. Tyto týmy dobrovolníků řídí vedoucí jednotlivých výborů. Do přípravy akce se již zapojilo téměř 70 dobrovolníků, vedených koordinačním centrem jednotlivých výborů, což je orgán „Célébration Centenaire Citroën“.

 

Na jaký program se mohou návštěvníci těšit?

S tím, jak dostávají jednotlivé expozice nebo prvky programu konkrétní podobu, plní se těmito aktualizacemi naše webová stránka http://citroencc.com/, která se neustále upgraduje, takže doporučujeme, abyste je pravidelně navštěvovali až do konání akce. Můžete se však již nyní spolehnout, že se na místě setkáte s neodmyslitelnými součástmi programu jako třeba:

-          Dočasné muzeum Citroën, v němž budou představeny zejména:

  • modely Citroën napříč časem;
  • dobrodružství a expedice značky Citroën;
  • slavní karosáři, kteří pracovali na modelech Citroën;
  • továrny Citroën ve Francii;
  • vozy Citroën vyráběné po celém světě;
  • lidé, díky nimž se zrodil Citroën;
  • vozy Citroën na závodech a rallye;
  • nákladní vozy a autodoprava Citroën;
  • motory Citroën;
  • výstava hraček Citroën a herna pro děti, miniatury.

 

-          Promítací sál nabízející reklamní a další filmy doprovázené konferencemi o životě společnosti, historické filmy, úryvky z filmů, kde se objevily vozy Citroëny, reklamy atd.;

 

-          Obchodní stánky s náhradními díly, katalogy, brožurami, dobovými doplňky atd.;

 

-          Skutečná i digitální knihovna ke stému výročí značky Citroën, knihy o značce Citroën z naší knihovny, komiksy, knihy věnující se historii a vozům Citroën; digitální archiv PSA;

-          Prostor „Automobiles Citroën“, kde se představí prototypy Citroën a DS.

Jak budete o Setkání století informovat?

Informační kampaň k akci započala již v roce 2016. Tato tisková zpráva nyní podrobně popisuje datum, místo konání a formát akce. O akci informují i sociální sítě Facebook, Instagram a YouTube.  Setkání století budeme v roce 2018 a 2019 propagovat prostřednictvím „Amicale Citroën Internationale“ na různých autosalonech nebo akcích veteránů, a to jak ve Francii, tak i v zahraničí. Informovat o ní budeme také prostřednictvím specializovaných časopisů o veteránech, tisku věnovanému značce Citroën a DS, jakož i prostřednictvím sítí distributorů a autorizovaných servisů Citroën a DS a jejich zástupců.

 

Setkání století: http://citroencc.com

president@citroencc.com

contact@citroencc.com

communication@citroencc.com

Asociace Célébration Centenaire Citroën

 
 
 
 
 

Barvy na naše kachny - Color Code listy včetně všech kombinací:

Zde máte k dispozici veškeré barevné možnosti z produkce 2CV a derivátů. Barvy 2CV. Následují kódy barev na disky kol a potom barevné kombinace pro dodávky Forgonnette AK - AZU a dále kombinace limitovaných sérií, Charleston, France 3, Cocorico, Dolly, Spot. Kdo by chtěl bondovku 007, tak ta je AC 333.

 
 
 
 
 

Citroen 2CV - Výšky a rozměry vozu

Vyhovujeme častým dotazům kolik je správná výška vozu a přikládáme schema:

 
 
 
 
 

Chystáte se se svojí 2CV na Technickou kontrolu?

Chystáte se se svojí  2CV na Technickou kontrolu?

Tady jsou přehledně identifikátory, které po vás technik STK bude požadovat.

Samozřejmostí je si před návštěvou STK zkontrolovat podle svého velkého

Technického průkazu ( TP), všechny čísla, aby souhlasila na vašem vozidle

Pokračování na tema STK naleznete ZDE

.

 
 
 
 
 

96.let od konce první Expediční křížové výpravy A. Citroëna

Ve snaze přilákat pozornost na svoje výrobky, tenkrát zrovna terénní vozidla Autochenilles, organizoval André Citroën a jeho týmy, rozsáhlé a náročné expediční výpravy. Automobilům Citroën se, tak jako prvním, podařilo překonat Saharskou poušť napříč celou Afrikou a zdolat Himaláje do Číny s cílem v Pekingu.

 

 Saharská výprava 17.12.1922 - 7.3.1923 - 1. díl

 

První výprava měla za cíl překonat Saharskou poušť  tam a zpět. Tímto výkonem demonstrovali odolnost a přizpůsobení techniky a vozidel extrémním podmínkám. Této výpravy se zúčastnil i sám Citroën. Po celou dobu výpravy bydleli a nocovali pouze v provizorních táborech. Byla to tedy i obrovská zkouška lidí. Vedení výpravy přenechal A. C. badatelům Georqes Maria Haardtovi a Louis Adouin Dubreuilovi. Součástí týmu byli samozřejmě filmaři a dokumentaristé, kteří tuto událost museli přiblížit celému světu. Vznikl dokument  "Raid Citroën: Přechod přes Saharu", který byl součástí propagace a reklamy firmy. Výprava z Touggurt do Timbuctu a zpět se uskutečníla od 17. prosince 1922 do 7. březnam 1923. Byly použité polopásové automobily Autochenille 10CV. Na základě těchto výprav vznikly v pozdější a současné době další komerční expedice a Raidy, ale také závody a rallye, jakou je například Rallye Indianopolis, Rallye Dakar , který se koná od roku 1978 a další. 

Další dobová videa: Autochenille 10CV  André Citroën

 

Author	Herranderssvensson

 

 
 
 
 
 

E10 a jeho použití v „našem“ automobilu

Dle dostupných informací od roku 2019 nahradí součastný Natural 95 palivo E10, které bude obsahovat 10% etanolu. Zde je popis vlivu nového paliva na naše „ staré“ motory a drobný návod, jak předejít škodám.

Stávající benzín Natural 95 obsahuje 5% biosložky. Konkrétně lihu - etanolu. Proto se toto palivo také označuje jako E5. Pět procent lihu je však dostatečné množství k tomu, aby nastaly problémy např. při dlouhodobé odstávce.

Jenže Evropská hospodářská komise tlačí na to, aby do roku 2020 klesl podíl emisí CO2 vzniklých při spalování automobilových paliv o šest procent.

Toho se dá dosáhnout zaváděním paliv s nižší uhlíkovou stopou, jako LPG a CNG. Jenže podíl těchto paliv v dopravě je stále nízký. Proto musí dojít ke zvýšení obsahu lihu v benzínu z pěti na deset procent. Líh je navíc dražší než benzín. Takže za palivo, které vlastně nikdo nechce, zaplatíme více. Přičemž stávající problémy se ještě znásobí.

Asi největší problém je voda. Líh je se velmi dobře mísí s vodou. Což je na jednu stranu dobře, protože dokáže, do jisté míry, vyřešit problémy s kondenzační vodou v nádrži. Kdysi hojně používaný Velfobin nebyl nic jiného než bezvodý líh. Potíž je v tom, že zatímco v případě Velfobinu jste měli záruku určité kvality, v případě lihu v benzínu nikdy nevíte, kolik vlhkosti navázal cestou k vám. Tedy při dopravě a skladování.

A pak se může stát, že voda z paliva „vypadne“. Příčinou je chemický paradox lihobenzinové směsi, jelikož křivka podílu lihu a schopnosti rozpustit vodu není lineární. Pokud např. směs s deseti procenty lihu pojme litr vody, pak směs s pěti procenty nedokáže rozpustit půl litru, ale mnohem méně. Největší nebezpečí tak hrozí, když paradoxně, natankujete do nádrže s lihobenzínem čistý benzín. Když chcete na jaře udělat motorce dobře, pak dotankovat nádrž stovkovým benzínem není nejlepší nápad.

Jestliže se v nádrži při dlouhé odstávce vysráží voda a líh už ji nedokáže pojmout, vypadne z benzínu celý. Pak místo pár kuliček vody vespod nádrže máme náhle silnou vrstvu vody s lihem a nad ní čistý benzín. Toto může být příčina, proč nejde motor po odstávce nastartovat.

V tomto ohledu je nejbezpečnější před zimou postupně přejít na 98/100 oktanový benzín, který líh neobsahuje.

Kromě vázané vody se však líh v benzínu projeví také v dalších oblastech:

Hustota paliva – líh má vyšší hustotu než benzín. Jde však o maximální hodnotu stanovenou normou a ta se s plánovaným vyšším podílem lihu nijak nezměnila. Takže rafinerie musí udělat základní benzín lehčí, aby se do normy vešla.

Tlak par – Hodnota důležitá pro studené starty. Udává ochotu paliva odpařit se. Líh ji má citelně nižší. Ale pro výrobce opět platí povinnost vybalancovat palivo tak, aby vyšší přídavek lihu neměl negativní vliv a norma zůstala dodržena.

Oktanové číslo (RON) – Líh má vyšší oktanové číslo než benzín. Bohužel, stále zůstává v platnosti požadavek na minimální oktanové číslo 95. Lze tedy předpokládat, že rafinerie „ošidí“ oktanové číslo základního benzinu tak, aby minimálních 95 oktanů dosáhl až po přidání lihu. Alespoň při zavádění E5 tomu tak bylo.

Co tahle zkratka znamená? RON (Research Octane Number) je určeno spalováním v testovacím motoru s variabilním kompresním poměrem a porovnáním výsledků se směsí iso-octanu a n-heptanu.

Existuje však také MON (Motor Octane Number). Jedná se o jiný způsob určení oktanového čísla. MON se měří při 900 ot./min. (na rozdíl od 600 ot./min. u RON). Pro testování se používá obdobný typ motoru jako pro RON, ale s vyhřívanou přípravou směsi a proměnným předstihem, což klade větší nároky na odolnost paliva vůči klepání. V závislosti na složení paliva je MON obvykle o 8 až 12 jednotek menší než RON.

Energie v litru paliva – líh obsahuje 34,8% kyslíku, který při spalování neuvolní žádnou energii. V každém litru E10 tak získáte o 3,34% méně energie, než kdyby benzín líh neobsahoval vůbec.

Cena energetické rovnosti – teoretická cena lihobenzinové směsi vypočtené tak, abyste za své peníze získali stejné množství energie. Zatímco benzín zcela bez lihu by mohl být o padesátník dražší než teď, E10 by mělo být od padesátník levnější, abyste za stejné peníze dostali stejné množství energie. Skutečnost bude opačná. Přídavek lihu nejspíše benzín zdraží. Proděláme tak dvakrát. Na menším obsahu energie i vyšší ceně.

Ačkoli se přídavek lihu do benzínu jeví jako zlo moderní doby, není tomu tak. Na lihobenzinovou směs, tzv. Dynakol, se jezdilo už za první republiky. Důvody byly, jak jinak, politické. První republika se jednak vyznačovala značnou nadprodukcí potravin, což byl problém hlavně zemědělsky orientovaného Slovenska a za druhé, po rozpadu Rakousko-Uherska zde zůstal obrovský počet lihovarů, který původně zásoboval celé mocnářství. Malá země však nebyla schopna takovou produkci vypít. Proto se politikům jako nejlepší nápad jevilo líh spálit v autech.

Motoristům se to pochopitelně nelíbilo. Na dobových karburátorech nebyl problém nastavit vyšší směšovací poměr, ale zůstával problém, jak vykompenzovat nižší tlak par u lihu. V jednoduchých karburátorech se Dynakol odmítal odpařovat, studené starty byly problematické a vozy výrazně kouřily. U dvoutaktů způsoboval líh nižší mazivost, takže se muselo přidávat více oleje.

V itineráři, který Karlu Čapkovi pro jeho cestu Škodou Rapid do Alp připravil český Autoklub, pak byla jasná instrukce: „Tankujte až v Rakousku, zdejší palivo je kvalitnější!“.

Stejně tak se nejedná o vynález Evropské unie. Snad vyjma Asie je tlak na zavádění biopaliv napříč celým světem. Jen se to prodává pod jinou značkou. Např. v USA se tomu místo „snižování produkce CO2“ říká „energetická nezávislost“. Co víc, v USA se začíná distribuovat E15. V Austrálii se od roku 2015 prodává výhradně E10 a jiný benzín je k dostání jen na velmi malém počtu pump.

Etanol v praxi

V případě vysoké nasycenosti vodou působí korozi nejen palivového systému, ale také právě té vaší krásné, ocelové palivové nádrže. Pokud máte plastovou nádrž a myslíte si, že jste v pohodě, nemusí to být tak docela pravda. Některé plasty na starších vozidlech mohou působením etanolu křehnout, nehledě na gumové hadice, membrány nebo těsnění. Pokud nejsou vyrobeny s odolností proti etanolu, křehnou úplně stejně.

Při spalování lihobenzinových směsí mají největší problém karburátory. Ty z principu mají směšovací poměr nastaven pevně a nedokáží zareagovat na palivo s nižší výhřevností. Proto, aby se do stejného množství vzduchu dostalo více paliva, bude potřeba seřídit bohatost směsi. Problém je, že podle normy smí být v benzínu 0 – 10% lihu. Obsah lihu tedy nebude konstantní. Řešení je jednoduché. Karburátor nastavit na chudší směs (10% lihu). S bohatší směsí nemají karburátorové motory problém. Pouze z výfuku půjde víc oxidu uhličitého a nespálených uhlovodíků. Jestliže vám to připadá jako nesmysl, máte pravdu. Perfektní výměna ve stylu EU - jedovaté plyny místo neškodného CO2. Ale Brusel určitě řešení tohoto problému najde. Např. stará auta zakáže úplně.

Ale ani motory se vstřikováním nejsou v pohodě. Řídící jednotka by sice podle údajů z lambda sondy měla umět vyšší obsah kyslíku vykompenzovat, ale to se většinou děje jen v úzkém pásmu a v nižších otáčkách. Řidící jednotky jsou navíc často z výroby nastaveny na co nejchudší směs, aby plnily emisní předpisy. S vyšším podílem kyslíku ve směsi si již nejsou schopny poradit a směs je pak chudá. Dlouhodobá jízda na chudou směs motoru rozhodně neprospívá. Ostatně jsou země, kde se již na E10 nějakou dobu jezdí a jsou tedy k dispozici konkrétní zkušenosti.

Svým způsobem, 5% alkoholu je ještě snesitelných, ale i tak vyžaduje určitá opatření:

  1. Nešetřete na palivu. Je prokázána zřejmá úměra mezi kvalitou paliva a mírou opotřebení. Také ekonomika provozu na benzín RON98+ by měla být lepší, pokud se na něj naučíte jezdit a nebudete tolik šlapat na plyn.
  2. Používejte aditiva do benzínu, zvláště když vozidlo odstavíte na delší dobu. U karburátorových motorů začíná být kritická doba jednoho měsíce. Ale ani motory se vstřikováním nejsou v pohodě a po roční odstávce už můžete mít problém nastartovat i ty.
  3. Při dlouhodobé odstávce vypusťte nádrž a impregnujte ji speciálním sprejem.
  4. Ověřte si, v jakém stavu váš motor je – měření na brzdě není jen pro ty, kdo chtějí dostat z motoru co nejvíce výkonu. Je to také dobrý způsob, jak dostat z paliva co nejvíce.
  5. Jezděte! Pokud jste někdy potřebovali záminku, abyste se mohli projet, pak to je přesně ten důvod. Udržování paliva v pohybu a jeho neustálá obměna za čerstvé mu nedá čas nasytit se vodou a následně páchat škody na jehlách karburátorů nebo vstřikovacích tryskách.

Navzdory výše uvedeným radám však smutnou pravdou zůstává, že nejlepší benzín do motoru je ten bez lihu. Když se podíváte do návodu k obsluze, často zjistíte, že pro váš automobil výrobce lihobenzinovou směs vůbec nedoporučuje

Prostor ke vzdoru není příliš velký. Podvolit se a zkusit negativní vlastnosti alkoholu potlačit aditivy, nejezdit vůbec nebo kupovat dražší 98+ benzín bez etanolu. Dokud je. Protože v některých zemích se chystají 5% alkoholu přidávat i do nich. Další komplikací je dostupnost benzinek, kde 98+ benzín pořídíte. Tyhle benzínky bývají především na hlavních tazích, dálnicích a ve větších městech.

Ekologický dopad celé této šarády nemá smysl komentovat. Je sice pravda, že při spalování lihu se uvolní méně CO2 než při spalování benzinu. Uhlíková stopa při započtení energie vynaložené na jeho výrobu je však silně negativní. A to nejsou započteny další externality, jako nevratné škody na životním prostředí způsobené erozí a vyčerpáním půdy v monokulturách pěstovaných pro energetické účely. Jenže se v tom točí nezanedbatelné peníze. A pokud jde o zisk, jdou okolky stranou.

Článek je po úpravách převzatý z internetu.

 

 

 
 
 
 
 

Setkání příznivců značky Citroen - ohlédnutí

       

Citroënem na večírek  do Hlubočepského zámečku.

70 let od zahájení výroby 2CV, 71 let od startu modelu H nebo 50 let Méhari. To byl důvod pro jedno jediné setkání všech organizátorů srazů či předsedů klubů a jejich členů na konci roku 2018.  Co by jste chtěli víc jako téma?

        Společná setkání,  ty nám docela jdou. S  Liborem a Honzou jsme se shodli letos po  srazu Čechomoru  na tom, že uděláme na konci roku důstojné a velké setkání všech příznivců značky Citroën. Takový Gala večer se vším všudy. Termín jsme zveřejnili skoro dva a půl měsíce dopředu a měsíc před začali prodávat vstupenky. Zpočátku to trochu drhlo a vypadalo to, že akci zrušíme. Nakonec se prodalo 130 vstupenek.  Prostor byl připraven až pro 200 lidí.  Zvenku skanzen - roubenka, uvnitř pěkná prostorná stodola, přesně prostor pro tyto účely. Dostatečně veliký, aby se nikdo netlačil, všichni seděli, viděli, tančili i slyšeli. Dokonalá byla akustika a 2CV Band perfektně  doprovodil tuto akci, kde si všichni mohli povídat a slyšeli se i při hře hudebních nástrojů. Libor  jako André Citroen, Já Lefebvre a Robert Procházka - Boulanger jsme celou tuto slávu provázeli jako moderátoři a organizátoři zábavy.

 

   Plánovaná schůzka organizátorů a předsedů se prakticky neuskutečnila. Pozdní příchod a neúčast některých organizátorů a předsedů celou myšlenku tak narušila, že  měla hodinové zpoždění a posunula tak začátek akce, což jsme museli dohánět. Došlo pouze ke krátkému projednání plánované oslavy 100. Let Citroënu v pražských Letňanech 7. - 8.září 2019, o které Vás budeme informovat. S plánovanými akcemi se tak seznámíte hlavně na internetových stránkách jednotlivých organizací. Je jisté, že hlavní  akcí české kotliny bude v příštím roce  2. Národní sraz modelů 2CV ke stoletému výročí značky a to v termínu 13. - 16.6.2019 v Peruci.

 

      Program večera začal pomyslně v době mezi roky 1945 - 1948,  kdy naše oslavované modely vznikaly a byly prezentovány. S Liborem jsme připravili hodinový soutěžně poznávací a vzdělávací kvíz, který prostoupil dobu do ukončení výroby 2CV . Jednotlivé stoly, respektive lidi kolem nich mohli soutěžit sólo nebo tvořit družstva, která při správně zodpovězené otázce získala jako bod jeden Citrón. Kdo měl nejvíc citrónů jednoduše vyhrál. A vida,  vítězství si vybojoval svými vědomostmi  Tým Stolařovi, Tůma Tom, Martin Nejedlý, paní Kubešová s dcerou a Milan Chroustovský. Ten tým, resp. jeho část, který na srazu v Nedamově vyhrál vstupenky na koncerty Hrady a Zámky za přípravu perfektního vystoupení. Milan Chroust si zároveň přišel pro cenu za slosovanou vstupenku. Tou cenou byl celoroční běžný servis 2CV. A zaslouží si to.  Milan a s ním  zhruba polovina účastníků, má součastně  obrovskou pochvalu za přípravu a výběr oblečení tedy „Dresscodu“ pro tento večer. Je krásné sledovat jak se někteří dokážou připravit, baví se a žijí.  Nepřeberné množství Hipiesáků, doboví sakáči, dámy v módním oblečení, námořní generál, intelektuál i četník ze Saint Tropez. Vždy si přeji, aby mimo kapelu a nás účinkujících organizátorů, pomohli se zábavou ještě ostatní. Přijel David bubeník, který si zahrál s bandem, Eva se synem a také David Šitavanc. Ten nakonec nevystoupil. Tak příště. Vždy se to nepovede. Náš program je trochu velká improvizace. Největší práci s přípravou měla  Eva se synem, kteří předvedli scénku z filmu, který v letech 1959 frčel v kinech. Scénka měla otevřený konec a soutěžilo se o její dokončení. Pro vítězství o nejlepší fotografii si přijel Pepa Badal z Prostějova. Tento kluk také nikdy legraci nezkazí. Děkujeme všem, kteří přijeli z takových dálek jako oni, z Liberce, Loun,  Hradce Králové a dalších vzdálených míst. Večírku se účastnily také děti. Připravili jsme pro ně jednoduchou zábavu. Kreslení oslavovaných modelů. Vítězkou se stala opravdu nejmladší účastnice celého setkání, malá slečna Vinklerová. O půlnoci akce končila. Většina se rozutekla k domovům a jen pár rozjetých jedinců pokračovalo dál.  Potěšila účast několika lidí, kteří se poslední dobou na akcích neobjevují. Hezký konec roku a vstup do nového.     Za 2CV team Jesenice Tomáš.

 
 
 
 
 

Setkání Příznivců Značky Citroen 1. 12. 2018 V 17.30

Akce se koná v restauraci Folklore Garden,

Zanedlouho budou všechny srazy sezóny 2018 za námi.  Ne jen pro majitele 2CV, ale pro všechny majitele starých Citroënů  připravujeme na konec roku společenskou akci. Věříme, že tento rok o něco větší, hodnotnější a zábavnější.

-            Akce se bude konat v sobotu 1.12.2018 od 18.00 hodin do přibližně 1.00 hodiny  po půlnoci. Blokujte si termín ve svém kalendáři.

-            Místo akce Zámek Hlubočepy u zastávky tramvaje a autobusu, kousek od nádraží.

-            Na akci bude vstupné, budou se prodávat vstupenky v předprodeji, které vám na počet osob budeme posílat emailem po zaslání příslušné částky na účet.

-           Každý musí mít vstupenku. Míst je dost, ale omezené množství. Předprodej začne 1.10. a ukončen 15.11. 2018

-           Ve vstupence bude večeře /bufet nebo výběr to ještě zvážíme/ a jedno alko nebo nealko pití. Ostatní konzumaci si již každý platí sám.

-           Půl hodiny před touto akcí bude schůzka předsedů klubů a organizátorů jednotlivých akcí.

-           Ubytování pro mimopražské je možné individuální v blízkých penzionech. Před zámkem je i parkování pro případné obytné auto.

Penzion a Hotel :             http://www.nastatkupenzion.cz/  

                                                               

https://villa-andy.hotel.cz/?gclid=EAIaIQobChMIjvSDsPbG3QIVjOF3Ch09fA8JEAAYASAAEgKbNPD_BwE

-          Bude vyhlášen nejlepší sraz roku 2018, bude předána hodnotná cena jednomu členovi nebo člence klubu, dozvíte se zajímavosti plánované na příští rok

-          Zábavný a hudební výstup členů jednotlivých klubů.

 Dotazy emailem nebo tel 603 802 623

 Za 2CV Team Jesenice Tomáš

Vážení přátelé, majitelé a příznivci značky Citroën. Trochu se zpožděním, ale dnes spuštěna REZERVACE MÍST A PRODEJ VSTUPENEK.

 

Prosím o pozornost k několika informacím.

 

1 . Počet vstupenek objednejte na tento email: 2cv.club.Jesenice@seznam.cz a po té uhraďte na účet České spořitelny :  0385297369/0800– příslušnou částku.  Uveďte jméno!!!

2. Vstupenka s večeří a jedním alko či nealko pitím stojí 300,- Kč pro dospělého , děti do 10 let 100,-Kč,  do 15 let 150,-

3. Po uhrazení zašleme příslušný počet vstupenek emailem. Každá vstupenka má své číslo, pod kterým může probíhat celovečerní konzumace.

4. Když bude více dětí připravíme program i pro ně.

5. Hledáme další účinkující do našeho programu ( stejný styl jako v programu „ Kachny sobě“ na 1. Národním srazu v Nedamově)

6. Chystáme mimo avizovaný program ještě soutěž o hodnotnou cenu

7. Hledáme partnery pro tuto akci, kteří by chtěli pomoci. Protihodnotou reklama na akci a zviditelnění na web stránkách a sítích.

8. Dress code nebo řidčeji dresscode je z angličtiny pocházející výraz pro pravidlo upravující způsob oblékání a obouvání k určité příležitosti. V češtině nemá ustálené alternativní označení. Tato akce či příležitost vyžaduje stylové oblečení a obutí. Řiďte se tím. Rozsah máte obrovský, od roku 1947 dál. Připravte se a zapojte se.

 

Libor Kubeš, Jan Červený, Tomáš Neruda za přípravný tým.

 
 
 
 
 

Citroën 2CV - legendární kachna se světu ukázala před 70 lety

Citroën 2CV - legendární kachna se světu ukázala před 70 lety

Přesně před sedmdesáti lety, 7. října 1948, se na pařížském autosalonu poprvé představil dnes již legendární automobil,

který výrazným způsobem motorizoval poválečnou Francii a další evropské země - Citroën 2CV, kterému nikdo neřekne jinak než „kachna”.

Dokázala odvézt plata vajec po polní cestě, aniž by se některé z nich rozbilo. Ale řekli byste do kachny, že i závodila?

Citroën 2CV (označení udávalo daňovou třídu ve Francii) se vyráběl v letech 1949 až 1990.

Pro jeho charakteristický tvar karoserie jej lidé překřtili na „kachnu“. I u nás má toto charismatické autíčko spoustu příznivců, kteří se sdružují v klubech.

Při jeho návrhu se tvůrci snažili o co možná největší zjednodušení celého auta.

Jen tak mohlo plnit to, co se od něj očekávalo v podmínkách poválečné Francie. Kupodivu s postupem doby se vůz měnil jen málo,

a to navzdory stále vyspělejší technice. Původní motor - dvouválec s protiběžnými písty chlazený vzduchem o objemu 375 cm3,

nabízel výkon pouhých 9 koní. Na opačné straně stál agregát 602 cm3. Opět stejně řešený dvouválec, ovšem nabízející již 29 koní.

S tímto motorem se auto dočkalo svého konce.

Zvláštností byla u tak jednoduchého auta nabídka pohonu všech kol.

Takto vybavené 2CV mělo přídomek Sahara a Citroën celý pohon vyřešil opravdu neuvěřitelně.

Každou z náprav roztáčel jeden motor o výkonu 12 koní. Při pohonu jedním motorem jelo auto 64 km/h, s oběma dokonce 105 km/h.

Vzniklo pouhých 694 kusů, určených zejména pro francouzské kolonie.

 
 
 
 
 

Citroën Méhari slaví 50 let

Citroën Méhari slaví 50 let

1968 Na čtvrtek 16. května 1968 pozvala továrna novinaře k prezentaci na Nové golfové hřiště v Deauville.

Dostat se tam nebylo snadné, studenti Sorbonny se bouřili, Latinská čtvrť byla plna barikád, železnice

i továrny Renault stávkovaly. Na svěžím, pokoseném trávníku čekalo osm Mehari, každý v jiné pastelově barvě.

Mezi nimi i speciály Pompiers pro hasiče a Sécurité pro ochranku vybarvené a vybavené patřičným profesionálními

proprietami. Všechna předvedena auta byla doplněna stylizovanými doplňky, nákladem a pózami lepých

manekýn. Představovaly široké možnosti uplatnění pro farmaře, lovce, golfisty, výletníky, milovníky pláží – bez

výjimky s modelkami. Nefotografovanější byly děvy v gipsy módě v duchu aktuálního životního stylu lásky

a míru. Wolgensinger zajistil pro novinaře hotel, objednal orchestr i velkou televizní show. Uznalé články se v rozjitřené

Francii objevovaly několik příštích týdnů.

 

Prototyp Mehari

 (kódem AY série CA) nepochází od Citroenu, nýbrž jej zkonstruovali ve společnosti SEAB (Societě d´Etudě es d´Appllications de Brevets,

Společnosti výzkumu a využiti patentů) ve Villejuif, příměstské čtvrti na jihu Paříže. Založil ji roku 1947 bouřlivá, hrdina a pilot

druhé světově války Roland Paulze d´Ivoy de La Poype (* 1920). Francouz opustil pilotní školu v březnu 1940,

čtvrt roku před napadením Francie Němci. SM 2/2012 o něm napsal: „…stačil uletět do Afriky a bojoval pod de Gaullem,

první messerschmitt sundal v srpnu 1952 ve spitfire RAF. Pak se s dalšími dobrovolníky nechal převelet do Sovětského svazu do Ivanova,

kde létal na stíhačce Jak 1B. Celkem sestřelil 19 nepřátelských letadel.

Stal se Hrdinou SSSR, nositelem Československého válečného kříže a Velkokříže francouzské čestné legie.“

Aby jeho podnikání diverzifikovalo aktivity, zabývali se také výlisky z umělých hmot. Továrna mimo jiné vyráběla umělohmotně díly přístrojových

desek pro Citroen. Rolanda de La Poype velmi zaujal lehký britsky mnohoúčelový vozík Mini-Moke postaveny na plošině Mini.

Vážil čtyři sta kilo a jeho přední kola pohaněl napřič uloženy čtyřválec 848 cm3. Sedl k pracovnímu stolu a vymyslel vlastni „véhicule SEAB,“

později známe jako Mehari. Vyšel z o 22,5 cm zkráceně platformy 2CV.

Návrhář Jean-Louis Barrault nakreslil první skici lehkého otevřeného vozíku, který se Spiše podobal dnešním buggy.

V květnu 1968 postavili první prototyp s využitím upravené platformy jeté Fourgonnette AK 350 a tehdy nového dvouválce 602 cm3, (33 k SAE).

Na jeho skládaní se dále podíleli inženýr Jean Darpin, (technicky ředitel SEAB), pomáhali mu Daniel Raud a Jean Gravouil.

Vymysleli to tak, že karoserii z ABS nesla pomocná lehká konstrukce z ocelových profilů čtvercového průřezu. První karoserii zhotovili z kartonu.

Tehdy novince pracovně říkali „véhicule SEAB,“ pak někoho napadlo jméno Donkey (anglicky osel).

Roland de La Poype seznámil s novinkou prezidenta Citroenu Pierra Bercota, kterému se auto – až na oslí jméno – líbilo

a chtěl je zařadit do standardní nabídky značky. Roland de La Poype dopravil v nejvyšším utajení prototyp do suterénu ředitelství automobilky

k příštímu jednání,jehož se účastnili další členově vedení: Pierre Bercot, Georges Mary, (zodpovědný za užitková vozidla),

Claude Puech, (ředitel vnějších vztahů) a Jacques Wolgensinger, (ředitel tiskového odděleni). Novinka zabrala, zbývalo vybrat vhodně jméno.

Oba pánové od public relations měli představu, že jméno bude evokovat schopnosti jezdit terénem,

bude užitečným pracovníkem a také přinese majiteli notnou dávku potěšení.

Nakonec se shodli na korábu pouště Méhari (často psáno Mehari). Wolgensinger navrhl jasné odstíny karoserie, aby ladily s barvami

přírody a pouště – zelenou, žlutou, červenou a oranžovou. Šéfové se dohodli, prototyp převzal ředitel vývojového odděleni Satin.

Trápili jej v těžkých terénech, aby vychytali dětské nemoci a spolu se SEAB se postarali se o její trvanlivost.

První prototyp měl boky vice-méně hladké jen se třemi vodorovnými mělkými vystouplými žebry. Podélnou osu kapoty zdobila vystoupla stříška.

Přední čelo obsahovalo pouze zapadlé kruhové světlomety a obdélníkovou masku chladiče. SEAB dodal k rozbíjecím zkouškám druhy prototyp

už velmi blízký budoucím sériovým autům s boky jako z vlnitého plechu ale bez blikačů.

Následovalo 12 předsedových pilotních aut znovu z dílen SEAB ve Villejuif. Citroen dodal šasi a SEAB na ně připevnil svou karoserii.

(Tato auta měla pod světly ležaté obdélníkové blinkry a chromované poklice středů kol). Továrna představila vůz jako mály lehký a užitečný pik-up

pomáhající v zemědělství, lesnictví a na stavbách nebo letištích s přepravou lehkých nákladů i lidi. Vznikal trh vozů pro volny čas.

Mohli jej využívat skupinky lovců, rybářů i tuláků po zapomenutých koutech anebo se pro radost prohánět po plážích,

jak to dělaly tehdy oblíbeně buggy.

Později převážila jeho nova funkce. Citroen se stal levným a nenáročným praktickým vozidlem majitelů nemovitostihlavně v teplem středomoří.

Byl plážovým vozem rekreantů a mladých na prázdninách. Lidé jej často kupovali pouze se dvěma sedadly, neboť to bylo praktičtější a

navíc daňově zvýhodněné dík odpočitatelnému DPH.

Mehari bylo prvním sériově vyráběným autem na světě, které mělo lehkou a flexibilní karoserii z nekorodující,

trvanlivé, nárazu-vzdorné, houževnatě a lehké termoplastickéhmoty ABS Cycolac, odolnějši než polystyren.

Akrylonitrilbutadienstyren se dostal do Evropy z USA. Jde o materiál tvořeny z plastů a z kaučuku, který nemá nic společného

s polystyrenem nebo skelným laminátem, do té doby využívanými. Vzniká jako vedlejší produkt zpracováni ropy a uhlí. Společnost SEAB byla první,

které ABS ve Francii prakticky využila.

Pod obchodním jménem Cycolac je vyráběly chemičky Marbon v Amsterdamu a Frangemouth.

Roland de La Poype koupil pod technickým dohledem specialistů Marbonu nákladnou technologii termoplastického lisování schopnou

produkovat třímetrové díly karoserie. Výlisky nebylo třeba lakovat, neboť barevny pigment byl v hmotě rozptylen. díly byly probarveny v celém průřezu.

SM se zmiňuje o tom, že „k výrobě 1 kg ABS je potřeba 2 kg ropy. Z ABS se vyrábějí kostky LEGO, exponované

části golfových holí, jeho miniaturní kuličkaslouží jako barvivo v tetovacích inkoustech.“

V prvním prototypu seděli řidič a spolujezdec na dělených měkkých sedacích, připevněných k výlisku podlahy,opřeni do společného opěradla.

Sériová auta již měla sklopné přední sedačky ukotvené v ližinách v podlaze, podobné sériovým 2CV. Prodávala se buď jako dvoumístná,

nebo později čtyřmístná s druhou řadou sedadel.

 
 
 
 
 

Školení techniky 2CV - 1. kurz letošní zimní sezony - sobota 3. 11. 2018

Zdravíme všechny 2CV jezdce.

 Pokud chcete být alespoň trochu připraveni si poradit s technickými problémy na svém vozidle Citroën 2CV a 3CV, využijte pozvání na kurzy techniky. První kurz letošní zimní sezóny se koná v sobotu 3.11.2018 v 9.00 hodin a končí cca v 13.00 hod. Kurzů bude minimálně pět, při nichž probereme opravdu vše co potřebujete vědět a ještě mnoho informací navíc.

 Účast potvrďte vždy emailem.

 Buďte alespoň trochu připraveni a usnadníte si cestování s Vaším 2CV.

 Letos jsme vyjížděli k několika tak banálním asistencím, které by si spousta z Vás mohlo vyřešit sami. Stačilo by se účastnit technických školení a držet se určitých doporučení, která Vám dáme. Například mít náhradní díl a nějaké nářadí. Zbytek obstaráme my po telefonu. Navedeme Vás.

 Za 2CV Team Tomáš Neruda

Dotazy ke kurzu 603 802 623

 
 
 
 
 

Jednodenní výlet Nezávislého 2CV Klubu - Ohlédnutí

Několik fotografií z úspěšného výletu, který proběhl 6.10.2018.

.

 
 
 
 
 
 
 
 

Neruda-Servis s.r.o.
Budějovická 111
252 42 Jesenice u Prahy

tel.: ++420 241 932 456
tel.: +420 241 932 475
mobil: +420 603 802 623
e-mail: eshop.nerudaservis@seznam.cz



CHCIWWWSTRANKY.CZ