Historie: když Citroën Sport vedla žena
Jen málo žen dokázalo nabourat zažitou představu, že automobilovému světu vládnou muži. Jednou z nich je Marléne Cottonová, jež se dostala na postavení šéfky závodní stáje značky Citroën.
André-Gustave Citroën (1878-1935) vyrobil před sto lety první vozidlo zdobené logem dvou šípů a snažil se produkovat rodinná auta, která osloví zákazníky spolehlivostí a bezpečností. O jejich sportovním využití neuvažoval, ale tak trochu změnil názor, když model C6 s něžným názvem Rosalie (1932) dokazoval, že může konkurovat ostatním značkám i rychlostí. Nicméně pořád dával přednost tomu, aby klientela vnímala citroëny jako vozy denní potřeby, praktické a stabilní.
Jenomže sportovní duše nenechaly produkty jeho automobilky bez povšimnutí, řada soukromých závodníků si citroën pořídila a vyrážela s ním k prestižním soubojům na dráhy i na automobilové soutěže. Jedním z nich byl i René Cotton (1914-1971), jenž například v roce 1959 absolvoval proslavenou soutěž Rallye Monte Carlo. Dal dohromady skupinu jezdců nazvanou Écurie Paris, která se začala na vozech značky Citroën vehementně prosazovat. Dokonce natolik, že vedení automobilky ho požádalo, aby dal dohromady závodní tým.
Osudové setkání
Tovární stáj šla od úspěchu k úspěchu a v roce 1960 nastal v Reného životě významný zlom. Při Tour de France Automobile potkal v Biarritzu okouzlující mladou ženu, která byla automobily, závody a rychlostí posedlá. Za dva roky se blonďatá Marléne stala jeho ženou a nejbližší spolupracovnicí.
„Automobily jsem milovala snad odjakživa. Měla jsem totiž kamaráda, který se podílel na přípravě závodních vozů, občas jsem s ním vyrážela na závody a soutěže, a jela jsem s ním i na osudovou Tour de France Automobile, kde mě seznámil s René Cottonem. Moji rodiče vlastnili Citroën Traction, takže jsem měla ke značce blízko, a když mi René navrhl, abych s ním absolvovala korsickou soutěž, souhlasila jsem,“ vzpomínala Marléne Cottonová (1935) na okamžiky, které obrátily její život naruby.
Postupně se stala jeho asistentkou. Podílela se na přípravách, organizovala logistiku, starala se o jezdce. „Zatímco se všichni zabývali auty, já jsem chodila kolem nich s košíkem plným sendvičů a termoskou s kávou. Vůbec mi nevadilo, že jsem někde v pozadí, vždyť šlo především o úspěch na trati, a mě těšilo, že jsem jeho součástí,“ vyprávěla. Spolupráce skončila sňatkem…
Postupně kladl René na její bedra stále více povinností, limitovala ho těžká nemoc, která pak ukončila jeho životní pouť v pouhých sedmapadesáti letech. Když v roce 1971 zemřel, vyskytla se otázka, kdo bude novým šéfem týmu – a volba padla na Marléne. Stala se tak první ženou na světě, která se posadila na tak odpovědné místo.
Přišel generál
„Mysleli jsme, že dostaneme důstojníka, ale on přišel přímo generál,“ dělali si z nového vedení tovární stáje legraci jezdci i mechanici. Ovšem energickou a temperamentní Marléne znali, věděli, co od vždycky elegantní ženy čekat. „Po mém jmenování za mnou všichni kluci přišli, popřáli mi, a především mě nadchlo, že prohlásili – jedeme dál, nic se nemění,“ tvrdila.
Tým pod jejím vedením pokračoval ve slavném tažení tratěmi celého světa, fúze mezi Citroënem a Peugeotem a vznik skupiny PSA v polovině sedmdesátých let minulého století sice nabouraly rozpočet závodního oddělení automobilky s dvojitým šípem, nicméně i přesto dokázala Marléne Cottonová šířit slávu značky. Dařilo se jí i díky komunikačnímu oddělení, které řídil Jacques Wolgensinger. Ten pochopil, jak je důležitá image na veřejnosti, jak prospívá úspěch ve sportu prodejům a pomáhal jí, kde mohl.
Poslední velký zásah Marléne v roli šéfky závodního oddělení se datuje do roku 1977. Prosadila, aby se na start obtížné senegalské rallye postavilo pět speciálů CX. A všech pět dojelo cíle s tím, že vavřínový věnec patřil právě Citroënu Sport.
V roce 1980 přišel bývalý úspěšný jezdec značky Guy Verrier, aby převzal sportovní aktivity Citroënu. Aby navázal na úspěšnou éru, u níž Marléně, která se podruhé provdala za Jacquese Wolgensingera, bezesporu stála. A i ona má nesporné zásluhy na tom, jak hluboké jsou kořeny nedávné i současné dominance značky Citroën ve světových soutěžích (WRC), jíž zdobí mistrovské tituly a jména jako Sébastien Loeb či Sébastien Ogier…