Citroën Méhari slaví 50 let
1968 – Na čtvrtek 16. května 1968 pozvala továrna novinaře k prezentaci na Nové golfové hřiště v Deauville.
Dostat se tam nebylo snadné, studenti Sorbonny se bouřili, Latinská čtvrť byla plna barikád, železnice
i továrny Renault stávkovaly. Na svěžím, pokoseném trávníku čekalo osm Mehari, každý v jiné pastelově barvě.
Mezi nimi i speciály Pompiers pro hasiče a Sécurité pro ochranku vybarvené a vybavené patřičným profesionálními
proprietami. Všechna předvedena auta byla doplněna stylizovanými doplňky, nákladem a pózami lepých
manekýn. Představovaly široké možnosti uplatnění pro farmaře, lovce, golfisty, výletníky, milovníky pláží – bez
výjimky s modelkami. Nefotografovanější byly děvy v gipsy módě v duchu aktuálního životního stylu lásky
a míru. Wolgensinger zajistil pro novinaře hotel, objednal orchestr i velkou televizní show. Uznalé články se v rozjitřené
Francii objevovaly několik příštích týdnů.
Prototyp Mehari
(kódem AY série CA) nepochází od Citroenu, nýbrž jej zkonstruovali ve společnosti SEAB (Societě d´Etudě es d´Appllications de Brevets,
Společnosti výzkumu a využiti patentů) ve Villejuif, příměstské čtvrti na jihu Paříže. Založil ji roku 1947 bouřlivá, hrdina a pilot
druhé světově války Roland Paulze d´Ivoy de La Poype (* 1920). Francouz opustil pilotní školu v březnu 1940,
čtvrt roku před napadením Francie Němci. SM 2/2012 o něm napsal: „…stačil uletět do Afriky a bojoval pod de Gaullem,
první messerschmitt sundal v srpnu 1952 ve spitfire RAF. Pak se s dalšími dobrovolníky nechal převelet do Sovětského svazu do Ivanova,
kde létal na stíhačce Jak 1B. Celkem sestřelil 19 nepřátelských letadel.
Stal se Hrdinou SSSR, nositelem Československého válečného kříže a Velkokříže francouzské čestné legie.“
Aby jeho podnikání diverzifikovalo aktivity, zabývali se také výlisky z umělých hmot. Továrna mimo jiné vyráběla umělohmotně díly přístrojových
desek pro Citroen. Rolanda de La Poype velmi zaujal lehký britsky mnohoúčelový vozík Mini-Moke postaveny na plošině Mini.
Vážil čtyři sta kilo a jeho přední kola pohaněl napřič uloženy čtyřválec 848 cm3. Sedl k pracovnímu stolu a vymyslel vlastni „véhicule SEAB,“
později známe jako Mehari. Vyšel z o 22,5 cm zkráceně platformy 2CV.
Návrhář Jean-Louis Barrault nakreslil první skici lehkého otevřeného vozíku, který se Spiše podobal dnešním buggy.
V květnu 1968 postavili první prototyp s využitím upravené platformy jeté Fourgonnette AK 350 a tehdy nového dvouválce 602 cm3, (33 k SAE).
Na jeho skládaní se dále podíleli inženýr Jean Darpin, (technicky ředitel SEAB), pomáhali mu Daniel Raud a Jean Gravouil.
Vymysleli to tak, že karoserii z ABS nesla pomocná lehká konstrukce z ocelových profilů čtvercového průřezu. První karoserii zhotovili z kartonu.
Tehdy novince pracovně říkali „véhicule SEAB,“ pak někoho napadlo jméno Donkey (anglicky osel).
Roland de La Poype seznámil s novinkou prezidenta Citroenu Pierra Bercota, kterému se auto – až na oslí jméno – líbilo
a chtěl je zařadit do standardní nabídky značky. Roland de La Poype dopravil v nejvyšším utajení prototyp do suterénu ředitelství automobilky
k příštímu jednání,jehož se účastnili další členově vedení: Pierre Bercot, Georges Mary, (zodpovědný za užitková vozidla),
Claude Puech, (ředitel vnějších vztahů) a Jacques Wolgensinger, (ředitel tiskového odděleni). Novinka zabrala, zbývalo vybrat vhodně jméno.
Oba pánové od public relations měli představu, že jméno bude evokovat schopnosti jezdit terénem,
bude užitečným pracovníkem a také přinese majiteli notnou dávku potěšení.
Nakonec se shodli na korábu pouště Méhari (často psáno Mehari). Wolgensinger navrhl jasné odstíny karoserie, aby ladily s barvami
přírody a pouště – zelenou, žlutou, červenou a oranžovou. Šéfové se dohodli, prototyp převzal ředitel vývojového odděleni Satin.
Trápili jej v těžkých terénech, aby vychytali dětské nemoci a spolu se SEAB se postarali se o její trvanlivost.
První prototyp měl boky vice-méně hladké jen se třemi vodorovnými mělkými vystouplými žebry. Podélnou osu kapoty zdobila vystoupla stříška.
Přední čelo obsahovalo pouze zapadlé kruhové světlomety a obdélníkovou masku chladiče. SEAB dodal k rozbíjecím zkouškám druhy prototyp
už velmi blízký budoucím sériovým autům s boky jako z vlnitého plechu ale bez blikačů.
Následovalo 12 předsedových pilotních aut znovu z dílen SEAB ve Villejuif. Citroen dodal šasi a SEAB na ně připevnil svou karoserii.
(Tato auta měla pod světly ležaté obdélníkové blinkry a chromované poklice středů kol). Továrna představila vůz jako mály lehký a užitečný pik-up
pomáhající v zemědělství, lesnictví a na stavbách nebo letištích s přepravou lehkých nákladů i lidi. Vznikal trh vozů pro volny čas.
Mohli jej využívat skupinky lovců, rybářů i tuláků po zapomenutých koutech anebo se pro radost prohánět po plážích,
jak to dělaly tehdy oblíbeně buggy.
Později převážila jeho nova funkce. Citroen se stal levným a nenáročným praktickým vozidlem majitelů nemovitostihlavně v teplem středomoří.
Byl plážovým vozem rekreantů a mladých na prázdninách. Lidé jej často kupovali pouze se dvěma sedadly, neboť to bylo praktičtější a
navíc daňově zvýhodněné dík odpočitatelnému DPH.
Mehari bylo prvním sériově vyráběným autem na světě, které mělo lehkou a flexibilní karoserii z nekorodující,
trvanlivé, nárazu-vzdorné, houževnatě a lehké termoplastickéhmoty ABS Cycolac, odolnějši než polystyren.
Akrylonitrilbutadienstyren se dostal do Evropy z USA. Jde o materiál tvořeny z plastů a z kaučuku, který nemá nic společného
s polystyrenem nebo skelným laminátem, do té doby využívanými. Vzniká jako vedlejší produkt zpracováni ropy a uhlí. Společnost SEAB byla první,
které ABS ve Francii prakticky využila.
Pod obchodním jménem Cycolac je vyráběly chemičky Marbon v Amsterdamu a Frangemouth.
Roland de La Poype koupil pod technickým dohledem specialistů Marbonu nákladnou technologii termoplastického lisování schopnou
produkovat třímetrové díly karoserie. Výlisky nebylo třeba lakovat, neboť barevny pigment byl v hmotě rozptylen. díly byly probarveny v celém průřezu.
SM se zmiňuje o tom, že „k výrobě 1 kg ABS je potřeba 2 kg ropy. Z ABS se vyrábějí kostky LEGO, exponované
části golfových holí, jeho miniaturní kuličkaslouží jako barvivo v tetovacích inkoustech.“
V prvním prototypu seděli řidič a spolujezdec na dělených měkkých sedacích, připevněných k výlisku podlahy,opřeni do společného opěradla.
Sériová auta již měla sklopné přední sedačky ukotvené v ližinách v podlaze, podobné sériovým 2CV. Prodávala se buď jako dvoumístná,
nebo později čtyřmístná s druhou řadou sedadel.