Citroën 2CV - legendární kachna se světu ukázala před 70 lety
Přesně před sedmdesáti lety, 7. října 1948, se na pařížském autosalonu poprvé představil dnes již legendární automobil,
který výrazným způsobem motorizoval poválečnou Francii a další evropské země - Citroën 2CV, kterému nikdo neřekne jinak než „kachna”.
Dokázala odvézt plata vajec po polní cestě, aniž by se některé z nich rozbilo. Ale řekli byste do kachny, že i závodila?
Citroën 2CV (označení udávalo daňovou třídu ve Francii) se vyráběl v letech 1949 až 1990.
Pro jeho charakteristický tvar karoserie jej lidé překřtili na „kachnu“. I u nás má toto charismatické autíčko spoustu příznivců, kteří se sdružují v klubech.
Při jeho návrhu se tvůrci snažili o co možná největší zjednodušení celého auta.
Jen tak mohlo plnit to, co se od něj očekávalo v podmínkách poválečné Francie. Kupodivu s postupem doby se vůz měnil jen málo,
a to navzdory stále vyspělejší technice. Původní motor - dvouválec s protiběžnými písty chlazený vzduchem o objemu 375 cm3,
nabízel výkon pouhých 9 koní. Na opačné straně stál agregát 602 cm3. Opět stejně řešený dvouválec, ovšem nabízející již 29 koní.
S tímto motorem se auto dočkalo svého konce.
Zvláštností byla u tak jednoduchého auta nabídka pohonu všech kol.
Takto vybavené 2CV mělo přídomek Sahara a Citroën celý pohon vyřešil opravdu neuvěřitelně.
Každou z náprav roztáčel jeden motor o výkonu 12 koní. Při pohonu jedním motorem jelo auto 64 km/h, s oběma dokonce 105 km/h.
Vzniklo pouhých 694 kusů, určených zejména pro francouzské kolonie.